Goed motorrijden dat begint, zoals alles, aan de basis.
Di - 28 April 2020 14:53  |  Gelezen :3045  |  A+ | a-

We kunnen het weer eens hebben over bochten, noodremmingen, tegenstuur, enz.... maar dat begint allemaal vanuit een goede beginsituatie en dat is de zithouding. Ik vind dit persoonlijk zeer belangrijk en daarom wil ik dit even van nabij bekijken en bespreken. Goed motorrijden dat begint, zoals alles, aan de basis.

Opgelet! Wat hier is beschreven in verband met de zithouding is de beginsituatie van waaruit we gaan werken om zithoudingen aan te passen in functie van verschillende situaties en vooral ook in relatie tot snelheid. Wanneer we kleine aanpassingen doen aan onze basiszithouding spreken van een actieve of dynamische zithouding, maar dat is voor een volgende keer. Eerst de basis.

We zien motorrijders rijden met zeer verschillende en wisselende houdingen. Motorrijders hangen naast de motor, knietjes aan de grond, maar dat is uiteraard niet de beste zithouding voor het rijden op de openbare weg.

Een mooie rechtop ontspannen zithouding zorgt voor een goede voeling met je motor en zorgt ervoor dat je in vele situaties je motor prima kan controleren. De armen (ellebogen) tegen het lichaam houden en licht gebogen is ideaal. Dus zeker niet gestrekt. Bij gestrekte armen geven we veel onnodige impulsen door naar het stuur en dat heeft weer invloed op de stabiliteit en de rust in de motor. Geen verkramping aan het stuur maar handen los en ontspannen rond de handvaten en dit zonder dat onze vingers over de koppeling of remhendel liggen.



De handvaten dienen in de eerste plaats om lichte impulsen te geven (sturen) en zeker niet om ons vast te houden of zelfs vast te klampen. Het sturen door lichte impulsen op het stuur is mogelijk door de grote rechtuit stabiliteit van de motor. Bij een te verkrampte zithouding bestaat de kans op hoofd-, nek- en schouderpijn. Blijf dus steeds zo ontspannen mogelijk zitten op de motorfiets.

Hou steeds de knieeĢˆn licht aangedrukt tegen de tank en plaats je voeten met de bal van de voet op de steps. Niet met de tip van de voet want dan heb je een onstabiliteit omdat je te grote beenbewegingen moet uitvoeren wanneer je gaat schakelen of remmen.

 

Waar plaats je dan best je voet? Waar is mijn ideaal contactpunt met de voetsteunen? Waar is juist de bal van de voet?

Dit kan je makkelijk testen. Zet je gehurkt op de grond. Je balanceert dan spontaan je lichaam op de bal van de voeten. Zo heb je het meeste evenwicht. Het vlak waarmee je voeten de grond raken, dat gedeelte van de voeten zet je ook op de voetsteunen. Op de motor plaats je ook nog de hielen tegen de motorfiets en de tip van de voet wijst naar binnen in het verlengde van je been. Zo hou steeds contact met de motorfiets.

 

Dit is veel tekst om iets zeer eenvoudig te beschrijven, maar wel enorm belangrijk. Wie hierover vragen heeft of meer duidelijkheid wenst, laat het horen.

Volgende item van de zithouding is de actieve zithouding bij traag rijden en/of bij slechte of gladde ondergrond.

Tot de volgende, Dirk
Bron : CMD - Dirk De Clercq
 

 

Top