Augustus 2019
31-08-2019 8:49  |  8558  |  A+ | a-
Terug van de Vogezen
 
De bochtenstage Vogezen is een feit.  We zijn terug van een prachtige vierdaagse. 
Met 20 motards hebben we, verdeeld in 3 groepen, kunnen genieten van de prachtige omgeving van de Vogezen.
 
 
Alle aspecten van het rijden in de bergen kwam aan bod.  Het was duidelijk dat door de grote verscheidenheid van bochten-types de lat iets hoger moest gelegd worden … en dit met succes.  Op enkele meters van het hotel was een perfecte ‘oefenberg’ waar alle deelnemers nog wat bijsturingen kregen omtrent zithoudingen ’duwen’ en ‘inhangen’ …. zodat we opgewarmd aan de routes konden beginnen.
 
Het werden 2 mooie ritten, en onderweg werden de deelnemers regelmatig bijgestuurd waar nodig.  Steeds mooi op tijd terug aan het hotel, zodat de instructeurs de voorbereidingen konden doen voor de ‘avond-evaluatie’ … en daarna een hapje eten.
 
 
Volgend jaar komt er een nieuwe versie aan.  In het najaar zullen de datums gekend zijn.  Wij houden jullie verder op de hoogte.
 
 
Volgende bochtenstage … TAUNUS
 
Van 12 tot 15 september is onze volgende bochtenstage gepland.  We trekken voor de 6de keer naar het Duitse Taunus gebergte.  Alle voorbereidingen en inschrijvingen zijn ondertussen klaar zodat we alleen nog moeten aftellen.  De ritten werden wat ingekort zodat er meer tijd is voor bijsturingen onderweg voor de deelnemers.  Eén van de dagen zullen alle deelnemers de nodige informatie ontvangen.
 
 
Hellingshoek, een obsessie …
 
De hellingshoek, een geliefd gespreksonderwerp aan de stamtafel in de kroeg. Hoe groter de hoek, hoe groter de vent, dat werk. Maar wie op het scherpst van de snede acteert, kan ook heel gemakkelijk het evenwicht verliezen. Tijd dus om eens wat dieper in te gaan op de theorie. Wat is mogelijk en wat gaat gegarandeerd mis?
Een domme vraag, maar we stellen hem toch: waarom is een hellingshoek noodzakelijk? Antwoord: omdat onzichtbare krachten ons anders domweg een bocht uit drukken. 
Om dat te voorkomen, moeten we ons dus tegen het geweld van de centrifugaalkracht in de bocht in werpen. Hoe hoger de snelheid, hoe dieper je de hoek om zeilt. Zo ontstaat, feitelijk door een constructieve zwakheid van een enkelsporig voertuig, een ronduit fascinerende sensatie. Een forse hellingshoek maakt niet alleen sneller, maar zorgt ook voor een bijzonder gevoel van acrobatiek, sportiviteit en, vooruit, ook een stukje moed.
Al naar gelang het soort rijder en uiteraard ervaring kan iedereen swingend van bocht naar bocht genieten van heel behoorlijke hellingshoeken. Op een droge en stofvrije weg heb je bij een hoek van 40° maximale bochtenpret en is er nog meer dan genoeg reserve ingebouwd. Om de lichtvoetigheid van de zogeheten krachtneutrale bochtfase te ervaren heb je eveneens geen waanzinnig hoog tempo nodig. 
 
Die fase wordt namelijk al ruim voor het grensbereik bereikt. We spreken hier van krachtneutraal omdat de stuurkrachten bij forse hellingshoeken nagenoeg nul bedragen, mits rijwielgedeelte en banden in goede staat zijn. Bovendien ervaar je als motorrijder, in tegenstelling tot een automobilist, geen dwarskrachten. Met de blik ver vooruit gericht en zo mogelijk met het hoofd helemaal rechtop verschijnt de horizon schuin in het blikveld en dat is eigenlijk de beste uitgangspositie. Dat is voor ons mensen ook een fascinerend gevoel, puur vanwege het feit dat ons evenwichtsorgaan van nature is ingesteld op een hellingshoek van ongeveer 20°. 
 
Zonder regelmatige training in het rijden van forsere hellingshoeken is het niet eenvoudig om deze grens te overwinnen. Dat is ook de reden waarom veel motorrijders tijdens een vlot ritje die laatste tien procent bochtsnelheid uit voorzorg laten voor wat ‘ie is.
 
 
Wenst u als club of groep een exclusieve ADVANCED opleiding te volgen?
 
Dit kan !!  Zijn julie (minstens) met 4 deelnemers en geïnteresseerd in een dag doorgedreven motoropleiding ...
 
  • Een korte theoretische uitleg over de verschillende aspecten van motorrijden, zoals remtechnieken (lage en hoge snelheid, noodstop).
  • Op ons afgesloten oefenterrein buiten het verkeer oefenen we op motorbeheersing op lage snelheid, stabilisatie oefeningen, stabilisatie door gebruik van de achterrem, gasdosering en (slippende) koppeling. Korte bochten en korte slalom in combinatie met de juiste kijktechniek, remtechnieken op hogere snelheid (50 - 70 en 90 km/u).
  • Na de lunch ... een technische rit op de openbare weg.

CMD werkt al vele jaren samen met de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) om de veiligheid van de Vlaamse motorrijder te verbeteren.
 

Hierdoor is het mogelijk om de opleiding Advanced aan te bieden aan het voordeeltarief van 99 € ipv 165 €.
 
Indien u regelmatig met een duo rijdt is dit een aanrader … want ook uw duo krijgt de nodig tips !!
 
 
Tegenstuur ? "Countersteering"
 
Beste motorrijder, omdat de vraag zeer regelmatig wordt gesteld en ook omdat er zeer veel verwarring bestaat betreffende de term tegenstuur wil ik dit graag even trachten te verduidelijken…
 
Tegensturen is een natuurlijke en onvermijdelijke actie die plaats vindt bij het nemen van een richtingsverandering zoals bijvoorbeeld bij de fiets .. bromfiets … of met de motor.
 
 
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste motorrijders mogelijk het begrip niet kennen, maat passen het in ieder geval spontaan en onbewust toe.
 
Het is het principe van actie en reactie.
 
Misschien duidelijker met dit voorbeeld :
In de wagen draaien we bijvoorbeeld naar links en ons lichaam wordt naar buiten ( rechts) geduwd .
 
Op de motor sturen we bijvoorbeeld even zeer kort naar links ( lichte impuls op linker stuurhelft.
We duwen dus op de linker stuurhelft om naar links te draaien en de duwen op de rechter stuurhelft om naar rechts te draaien.
 
Als we het tegenstuur goed willen ervaren hebben we best wat snelheid, dus bijvoorbeeld vanaf 40 km/u.
 
Hoe harder we duwen op de stuurhelft hoe meer de motor in de bocht wil vallen.
 
Bij het inoefenen van deze techniek zal je merken dat de juiste rijlijn rijden even moeilijker wordt, de motor reageert namelijk anders dan tevoren. Hij reageert vlugger en heel direct. Door het tegenstuur kunnen we het insturen in de bocht zeer nauwkeurig gaan inzetten.
 
Onvermijdelijk en uiterst belangrijk bij tegenstuur is een goede gascontrole.
 
Tegenstuur vraagt vlot gas (dus acceleren) geen constant gas !
 
Het gas geven compenseert dan het invallen van de motor.
 
Door een goede combinatie van tegenstuur en inleunen + vlot gas kan je dus zeer mooi de juiste lijn rijden.
 
Dit noemen we sturen met het gas.
Deze techniek laat toe om bochten sneller te rijden en je creëert ook een grotere veiligheidsmarge.
 
Het tegenstuur is dus geen  ‘’duwtechniek’’ ook genoemd ‘’afschuinen’’ of ook ‘’drukken’’ van de motor.
 
Tegenstuur kan gecombineerd worden met inhangen of duwtechniek.
Dit afhankelijk v.d. bochtsnelheid of bijzondere situaties.
 
Deze andere technieken (actieve zithouding) zullen we zeker nog ter sprake brengen. Indien voldoende interesse wil ik graag bij elke nieuwe nieuwsbrief een specifieke rijtechniek even onder de loep nemen.
 
Wie specifieke vragen heeft kan zeker ook berichtje nalaten, in de mate van het mogelijke zullen wij u hierop trachten een correct antwoord te geven.
 
 

 
 
TIP ....  De kunst van het op je vak blijven
 
 
Iets om even over na te denken: Heel wat motorongevallen gebeuren omdat één van de twee betrokken voertuigen niet op zijn baanvak bleef. Als motorrijder kun je er alleen maar voor zorgen dat je zelf op het juiste vak blijft in een bocht, maar een goede techniek kan heel wat problemen vermijden in het geval je tegenligger dat niet doet.
 
Voor u verder leest: we weten dat ook automobilisten de verantwoordelijkheid hebben om op het juiste baanvak te blijven. Maar als ze dat niet doen en het komt tot een aanrijding, heb je maar weinig aan het feit dat je geen overtreding beging ….
 
Het komt er dus niet alleen op neer om in bochten op je eigen vak te blijven, maar ook nog enige marge te hebben om je lijn te veranderen indien dat nodig is. 
 
Dank u voor uw aandacht,
Dirk
Top