CMD Nieuwsbrief - Mei 2022
03-05-2022 20:00  |  128  |  A+ | a-
 

Wie zin heeft in een pittige training MASTER  die kan nog last minute aansluiten dinsdag 10 mei.
Last minute booking , nog 1 plaats vrij ..
Prijs : 99 €
 
Het reeds gevolgd hebben van een ADVANCED is aanbevolen. 
Info : 0475 73 85 93  (Dirk)

 


 

Belgie ... en geluidsnormen
S
inds de invoering van de Euronormen voor motorfietsen wordt er dus niet enkel gekeken naar de uitstoot van motorfietsen, maar ook naar het geluid dat ze produceren. Om een Euro4-typegoedkeuring te krijgen, mocht een motorfiets maximaal 80dB produceren bij een rijdende test, voor de Euro5-norm wordt dat 77dB. De decibelsterkte waaraan jouw motorfiets met standaarduitlaat gehomologeerd is, kan je terugvinden in vakje u3 op het typeplaatje (meestal bij het balhoofd).

Na de verplichte geluidsmetingen op circuitdagen, worden er nu ook effectief geluidstests uitgevoerd op de openbare weg in België. De politiezone Malmedy-Stavelot trakteerde vorige zomer verschillende motorrijders op een boete (vanaf de overschrijding van 101dB zoals opgenomen in de Belgische wegcode) en ook in Nederland, Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk worden de maatregels strenger en strenger.

Voor Belgie (PZ Malmedy-Stavelot - Parket Luik)

Uitlaat gehomologeerd maar zonder 'db klller' (demper):
boete 116 EUR

Uitlaat niet gehomologeerd voor België: 
boete van 250 EUR 

Vernietiging van de uitlaat nadat deze is overgedragen aan de politie ofwel:
• Vla vrijwillige afstand en overhandiging of verzending van de uitlaat binnen 30 dagen (het niet respecteren van de levering of verzending wordt bestraft met een driedubbele boete (750 EUR) en/of verwijzing naar de rechtbank van politie. 

• Via immobilisatie van de motorfiets met het oog op inbeslagname van de uitlaat bij weigering van vrijwillige afstand.

Uitlaat niet goedgekeurd en duidelijk te lawaaierig: mogelijkheid tot immobilisatie van de motorfiets ter plaatse voor het in beslag nemen van de uitlaat.
 


 
Wat staat er zo al vermeld in een motorhelm… 

E-nummer
Ten eerste kijk je naar het cirkeltje met daarin de letter E, gevolgd door een nummer. Dit is het landnummer voor het land waar de helmkeuring heeft plaatsgevonden 


ECE-nummer
Dan is er ook nog een nummer dat voorafgegaan wordt door een letter. Voor jethelmen is dit J en voor helmen met een beschermend kinstuk, zoals integraalhelmen, is dit P. Bij helmen met een kinstuk dat niet beschermend is, staat er NP. 

Op basis van wat worden helmen uitvoerig getest…
  • dynamische keuring van de draagfaciliteiten
  • keuring van het zichtveld 
  • vormvastheid 
  • zitkeuring (uitrektest) 
  • keuring van de kinriem en de sluiting 
  • vervormingstest buitenkant 
  • testen van het wrijvingsgedrag van de buitenschaal 
  • vizierkeuring (mechanische en optische eigenschappen) 
  • kinbescherming, keuring van de demping van het kingedeelte 
Tips veilig motorrijden :
 
Oogcontact
We hebben soms  het gevoel dat oogcontact ons helpt in het verkeer, oogcontact is mogelijk ook meegegeven tijdens de rijopleiding (auto of motor).
Alleszins wees zeer voorzicht en behoedzaam ! is er alvast oogcontact dan mogen we zeker geen conclusies aan vasthangen !
 
Oogcontact geeft geen enkele garantie dat we werkelijk ook worden gezien. Heel dikwijls brengt het ook misverstanden met zich mee, er is veel kans voor een miscommunicatie…
 
De enige zekerheid die we hebben is wanneer we het achterhoofd zien van de andere weggebruiker , op dat ogenblik zijn we dan ook 100 % dat we NIET gezien worden.


 
In 2023 organiseren wij een motorreis naar Wales.
Het is een reis in de echte zin van het woord, dus geen opleiding.
Deze reis zal tijdig aangekondigd worden.
 
Meer info volgt !
Top