Belgie ... en geluidsnormen
Sinds de invoering van de Euronormen voor motorfietsen wordt er dus niet enkel gekeken naar de uitstoot van motorfietsen, maar ook naar het geluid dat ze produceren. Om een Euro4-typegoedkeuring te krijgen, mocht een motorfiets maximaal 80dB produceren bij een rijdende test, voor de Euro5-norm wordt dat 77dB. De decibelsterkte waaraan jouw motorfiets met standaarduitlaat gehomologeerd is, kan je terugvinden in vakje u3 op het typeplaatje (meestal bij het balhoofd).
Na de verplichte geluidsmetingen op circuitdagen, worden er nu ook effectief geluidstests uitgevoerd op de openbare weg in België. De politiezone Malmedy-Stavelot trakteerde vorige zomer verschillende motorrijders op een boete (vanaf de overschrijding van 101dB zoals opgenomen in de Belgische wegcode) en ook in Nederland, Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk worden de maatregels strenger en strenger.
Voor Belgie (PZ Malmedy-Stavelot - Parket Luik)
Uitlaat gehomologeerd maar zonder 'db klller' (demper):
boete 116 EUR
Uitlaat niet gehomologeerd voor België:
boete van 250 EUR
Vernietiging van de uitlaat nadat deze is overgedragen aan de politie ofwel:
• Vla vrijwillige afstand en overhandiging of verzending van de uitlaat binnen 30 dagen (het niet respecteren van de levering of verzending wordt bestraft met een driedubbele boete (750 EUR) en/of verwijzing naar de rechtbank van politie.
• Via immobilisatie van de motorfiets met het oog op inbeslagname van de uitlaat bij weigering van vrijwillige afstand.
Uitlaat niet goedgekeurd en duidelijk te lawaaierig: mogelijkheid tot immobilisatie van de motorfiets ter plaatse voor het in beslag nemen van de uitlaat.
|