CMD Nieuwsbrief - Oktober 2022
02-01-2023 12:12  |  52  |  A+ | a-


Beste motorijder, motorrijdster,

Het motor seizoen is nog niet helemaal gedaan, maar we willen alvast graag een blik werpen naar 2023. CMD kan terugkijken op een mooi en druk motorseizoen 2022. Het was fijn om weer nieuwe motorrijders te leren kennen en daarnaast ook weer bekende gezichten terug te zien.

Voor het volgend seizoen 2023 kunnen jullie alvast de data terugvinden op de website voor de stages Taunus en Vresse. Wie zeker wil zijn van een plaatsje wacht best niet te lang met inschrijven.



Voor de data van de ADVANCED en MASTER is het nog wat te vroeg maar deze zullen eind dit jaar online staan.
Enkele datums (INITIATiE en BOCHTENSTAGE ARDENNEN) werden al voorzien voor 2023.  De inschrijvingn voor de (Anti-)SLIPTRAINING zullen in januari 2023 voorzien worden.  Alle info is beschikbaar op onze website.

We merkten dat sommige deelnemers van de ADVANCED nog net niet voldoende technische bagage hebben voor de opstap naar de MASTER. Om de opstap makkelijker te laten verlopen organiseren we een korte 3uur durende opleiding.

Tijdens deze opleiding focussen we op de terreinoefeningen. Onder begeleiding kan je verder oefenen op de technieken die je geleerd hebt tijdens de ADVANCED training. Deze opleiding kan je individueel volgen (1 op 1). Een 2e deelnemer is mogelijk. Zo garanderen we persoonlijke opvolging.  
Deze opleiding ‘’ADVANCED MOTORBEHEERSING’’  kan enkel gevolgd worden na deelname aan de ADVANCED training.
Prijs : 135€ - 3u les  (met eigen motorfiets)
Inschrijven via website !


 
Motorrijden in de winter is uiteraard mogelijk, zolang dit op een veilige manier kan gebeuren.
Aangepaste kledij en gezond verstand maakt dat rijden in de winter zelfs heel fijn kan zijn!
Waar houden we best rekening mee?
  • Motor in goede staat:
    • Het belang van de banden: de banden zijn het enige contact tussen wegdek en motor. In de winter hebben we regelmatig regen en vocht op de weg. Het is dus van heel groot belang dat dit kan afgevoerd worden via het profiel van de band. Opgelet 1,6 mm profieldiepte is een wettelijk minimum! 2 mm is beter.
    • In de winter wordt er zout gestrooid en de zoutresten kruipen overal tussen. Het zout tast het metaal aan en de rubbers.
    • Ook de ketting moet het hard verduren door het zand, water, zout… Je smeert dus best regelmatig je ketting. Zo blijft de ketting proper en voldoende vettig. 
  • Kledij:
    • Wees bewust dat bij koude en niet aangepaste kledij het reactievermogen afneemt. Aangepaste kledij is een must!
    • Draag verschillende laagjes kledij. Hierdoor ontstaan voor verschillende isolatielaagjes.
    • In de winter zal de helm vlugger aandampen. Een pinlock kan dit voorkomen. Handvatverwarming is fijn, maar verwarmt enkel de binnenkant van de handen. De betere motorkledingzaak verkoop ook verwarmde handschoenen. 
  • Rijstijl in de winter:
    • In de winter hebben we minder zicht, het is vlugger donker en je kan last hebben van laagstaande zon. We moeten dus zeker goed opletten voor het tijdig zien van gladde oppervlakten zoals sporen van trams, riooldeksels, witte lijnen, wegmarkeringen, losse bladeren,…
    • Op bruggen en viaducten kan het soms zeer glad zijn wanneer we flirten met het vriespunt. Bedien het gas met een fluwelen hand en vermijd impulsieve reacties.  Vermijd impulsieve afgifte van vermogen op het achterwiel door bijvoorbeeld vluggere te schakelen naar een hogere versnelling. Hierdoor krijg je een rustigere gasrespons.
    • Hou voldoende volgafstand en weet dat je remweg een stuk langer zal zijn.
 
Is het echt glad op de baan? Soms kan het echt wel beter zijn om de motor even thuis te laten…
Ga je de motor stallen tijdens de winter, dan maak je hem best klaar voor zijn winterslaap:
  • Geef je motor nog een poetsbeurt
  • Zet je motor weg met een volle tank benzine
  • Smeer de ketting in
  • Een druppellader op de accu is geen overbodige luxe
En… ga je langere tijd niet rijden dan kan je dat doorgeven aan je verzekering. Dat maakt een verschil in de premie. Je mag dan uiteraard gedurende deze periode ook niet rijden.
 

Centrum Motoropleiding Dirk staat voor u klaar!
Indien je vragen hebt, aarzel niet om ons te contacteren   info@motoropleiding.be

   






 
Top