CMD Nieuwsbrief - November 2019
30-10-2019 12:10  |  1306  |  A+ | a-
​CMD Website

Sedert enkele dagen staat onze website motoropleiding.be online.  Naast de nieuwe layout zijn er ook enkele nieuwe items.  Bezoek onze website en ontdek deze !
 

CMD Nieuws
We zijn volop bezig met de kalender voor 2020.  Zo volgen binnenkort de nieuwe planning voor onze opleidingen en buitenlandse bochtestages.  We voorzien ook in 2020 een vierdaagse naar de Vogezen en de Taunus.  Ook aan de driedaagse naar Picardië wordt gewerkt.  We houden jullie verder op de hoogte !!
 

Komende opleidingsdagen :

INITIATIE :  11 Nov 2019 -- Deze opleidingen gaan door van 13:00 tot 17:00 uur !! Interesse ? Klik hier

ADVANCED : 15 Nov 2019 - 23 Nov 2019 - 5 Dec 2019 en 19 Dec 2019 -- Voor meer informatie Klik hier

 

VSV - Erkend wegkapitein

De VSV wil graag samenwerken met organisaties die hun taak als wegkapitein goed en veilig willen uitvoeren. Op die manier kunnen wegkapiteins die het label van VSV-erkend wegkapitein willen behalen, worden opgeleid in een organisatie die het goede voorbeeld geeft. 

Om een stagiair op te leiden moet de organisatie beschikken over minstens 1 wegkapitein die zelf houder is van het label van VSV-erkend wegkapitein. Deze persoon kan als stagebegeleider fungeren.

Graag meer informatie hierover? Neem dan even contact op via readytoride@vsv.be.
 



TIP - RIJDEN IN DE REGEN
Het zicht dat autobestuurders hebben in zulke weersomstandigheden in zijspiegel.
Motards zijn bijna niet te zien. Moeten we rekening mee houden !!

 
Natuurlijk hebben we ook liever droog, strak asfalt en een lentezonnetje maar in principe hoeft niemand bang te zijn om  bij regenweer te rijden en het idee dat bij sommige rijders leeft dat je motor in natte omstandigheden verandert in een stuk zeep zonder enige grip klopt echt niet.  Hoewel de grip van je banden bij koud en nat weer vermindert zijn motorbanden tegenwoordig zo performant dat ze ook op koud en nat wegdek nog ruime gripreserves hebben. 

De grootste vijand bij slechte weersomstandigheden schuilt tussen je oren, de schrik die men voelt vertaalt zich dikwijls in spanning en verkrampen op de motor waardoor je effectief moeilijker bochten gaat nemen en waardoor weer verder de schrik wordt aangewakkerd.

Zeggen dat je geen schrik mag hebben helpt natuurlijk niet maar het kan wel helpen om zich bewust te zijn van de spanning in je lichaam.  Probeer de spanning te kanaliseren naar je benen.  Het is van het grootste belang dat je bovenlichaam ontspannen blijft.  Het is praktisch niet mogelijk om tegelijk je benen en armen op te spannen, en aangezien knijpen met de knieën alleen maar zorgt voor een beter contact met de motor is dat heel erg te verkiezen boven gespannen armen en schouders.  Breng je bovenlichaam ook iets meer naar voren om op die manier te zorgen dat je armen meer geplooid zijn wat sturen ook makkelijker maakt.
Verstijven kan natuurlijk ook het gevolg zijn van kou, zorg dan ook voor aangepaste kledij als je in natte omstandigheden de weg opgaat.

Natuurlijk zijn extreme hellingshoeken niet mogelijk en zal je je bochtensnelheid daaraan moeten aanpassen.  Grootste probleem is dat je bij regen wegmarkeringen, putdeksels en bitumenstrepen, die erg glad kunnen zijn,  moeilijk kan onderscheiden.  Probeer altijd de hellinghoek te beperken en vermijd remmen en gasgeven als je een gladde plek niet kan vermijden.   Zaken zoals putdeksels kunnen wel onrust veroorzaken in het rijwielgedeelte maar het verlies van grip is dermate kort dat er weinig kans is op een valpartij.    Hierin vertrouwen krijgen kan ook alleen maar door ervaring op te bouwen en net zoals bij autorijden wordt je een betere rijder door te rijden in alle mogelijke omstandigheden  Zorg bij regen dat je een soepele rijstijl hanteert en gebruik een hogere versnelling dan normaal. Rijden in de regen is eigenlijk de hogeschool voor de fijne motoriek en concentratie op de motor.

Belangrijk is ook het besef dat je remafstand op natte ondergrond beduidend groter zal zijn dan bij droog weer.  Toch kan je rekenen dat je op goed asfalt nog een vertraging kan halen van zo’n 8m/s² wat overeenstemt met 48m om bij 100km/h tot stilstand te komen.  Het belang van een ABS-systeem is bij slechte weersomstandigheden niet te onderschatten als je een noodstop zou moeten uitvoeren.  In eerste instantie blijft  het vooral belangrijk om te zorgen dat je geen noodstop moet uitvoeren.  Zorg dan ook voor extra afstand tot je voorliggers.
Waar je duidelijk in het voordeel bent tegenover auto’s is het risico op aquaplaning.  Door het ronde profiel van een motorband snijdt deze veel gemakkelijker door de waterfilm, terwijl bij autobanden met hun rechte profiel veel gemakkelijker een “watermuur” voor de band wordt opgebouwd.   Aquaplaning is dan ook praktisch onbestaande bij moto’s op voorwaarde dat je banden nog voldoende profieldiepte hebben.

Laat de regen geen spelbreker zijn bij het genieten van je motor.

Bron : Paul - Instructeur



Dirk De Clercq
Top