CMD Nieuwsbrief - Februari 2020
17-01-2020 9:38  |  1425  |  A+ | a-
enlightenedAls de e-mail niet correct wordt weergegeven.... klik hier

Onze opleidingen richten zich tot alle motorrijders, ongeacht hun niveau. 
Terwijl beginnende motorrijders hun eerste stapjes op twee wielen beleven tijdens een initiatie, bekwamen de reeds meer ervaren motorrijders hun rijstijl door het volgen van een advanced, master of expert vervolgopleiding.

Alle informatie kan je terugvinden op onze website !


 
 
 


DAG VAN DE MOTORRIJDER
Save the date: 5e editie van Dag van de Motorrijder op zondag 29 maart 2020.
De winter is nog maar net in ’t land of we kijken al reikhalzend uit naar de lente. Want een nieuwe lente betekent de start van het nieuwe motorseizoen. Op zondag 29 maart 2020 kunnen motorrijders op verschillende locaties in Vlaanderen hun rijkunsten opfrissen en hun motor en banden verwennen met een technisch nazicht.
Alle info is te vinden : https://www.dagvandemotorrijder.be/asse/

Bron :  VSV
 
 


BEREKEN JE STOPAFSTAND

Je staat ervan versteld hoeveel afstand je nodig hebt om effectief tot stilstand te komen als je een noodstop moet maken. Je totale stopafstand bestaat niet alleen uit de afstand die je voertuig nodig heeft om tot stilstand te komen. Je hebt gemiddeld ook 1 seconde nodig om te reageren: het gevaar te zien en te remmen. Tijdens die reactie-afstand leg je ook heel wat meters af.    

  • De stopafstand is dus de som van je reactie-afstand en je remafstand.
  • Hoe sneller je rijdt, hoe groter je stopafstand wordt.
  • Een klein snelheidsverschil kan veel uitmaken als je een noodstop moet maken.
Met de stopafstandsimulator kun je makkelijk zelf nagaan hoeveel je stopafstand bedraagt, afhankelijk van hoe snel je rijdt.

Bron :  VSV






 
 
 
 

LEER OOK VAN ANDEREN!

Er is een oud gezegde dat stelt dat er twee soorten motorrijders zijn: zij die al zijn gevallen en zij die nog zullen vallen. Als je met de motor rijdt is de kans op een ongeluk reëel omdat de natuurlijke rusttoestand van een motorfiets op zijn zijkant is. Of het nu tijdens stilstand is bij het parkeren of iets veel ergers, elke motorrijder weet (of we het nu toegeven of niet) dat een ongeluk een reële mogelijkheid is bij elke rit.

Hoe reageren we wanneer zo een ongeval gebeurt? Als het niet helemaal catastrofaal is kan een ongeval een punt van schaamte of een geweldige leerervaring zijn. Als je rijdt met veilige, behulpzame motards zal dit altijd een leerervaring zijn. Iedereen maakt fouten; het is wat ons mens maakt. Wanneer we kunnen leren van de fouten van onszelf of van anderen doen we ervaring op. We kunnen elk ongeluk nemen en ervan leren: waarom het gebeurde, wat het had kunnen voorkomen of minder ernstig had gemaakt, wat we anders hadden kunnen doen en hoe onze veiligheidsuitrusting het deed (of faalde).

Wat is er gebeurd?

Misschien kwam er een auto ineens de baan op of gleed je weg op een modderstrook. Misschien was er een oliespoor of sprong er een ree op de weg. Soms zien we een ongeval aankomen en soms (denken we) gebeurt dit uit het niets. Hoe meer we onze ongevallen analyseren, des te meer kunnen we zien dat op zeer weinig van die ongevallen niet op zijn minst kan worden geanticipeerd: weer, wegomstandigheden, verkeerspatronen.  Hoe laat op de dag was het, bevond je je in een zee van pendelaars of vakantieverkeer, wat was je snelheid, wat was je positie op de rijbaan, …. ?

Wat heb ik gemist?

Misschien hadden meer en fellere lichten op je motor de modderstrook verlicht of had je dan die ree vroeger gezien. Misschien zouden ander banden die modderstrook beter verwerkt hebben dan de banden die je nu gebruikt. Misschien was er iets mis met je remmen en had je die eerder moeten laten nakijken? Als je langzamer gereden had stond je misschien net nog stil voor die ree. Meestal is een ongeval het gevolg van een samenvloeiing van fouten of vergissingen van uw kant of de mensen om u heen. Blijf graven totdat je er vrij zeker van bent dat je ze allemaal hebt gevonden. Wees eerlijk. De andere persoon de schuld geven en niet meer nadenken over de echte oorzaak van het ongeval helpt niemand.

Wat hielp?

Had je je niet verplaatst binnen je rijstrook had je die wagen nog later gezien. Je integraalhelm is beschadigd, maar beschermde wel je hoofd. Die stevige motorlaarzen zijn misschien om weg te gooien maar beschermden wel je enkels. Je knie is wat gekneusd maar zonder beschermstukken had het er anders uitgezien. Je gebruikte meteen de maximale remcapaciteit omdat je die cursus gevolgd had.
Bron :  CMD - Instructeur  Geert

 

 


STEL JE VOOR DAT ...

je (systeem)helm niet gesloten is !!
Deze is dus enkel écht veilig als je het kinstuk tijdens je rit neerklapt.















Bron :  CMD - Instructeur  Seba




TAUNUS 2020


Bekijk onze video : klik  hier


Dirk De Clercq
Centrum Motoropleiding Dirk


© 2020 - motoropleiding.be

Top